A Paksi Deák Ferenc Általános Iskola
„Bánjunk az emberekkel úgy, mintha azok lennének, akiknek lenniük kellene, és segítsük őket abban, hogy azzá váljanak, amivé képesek!” (Goethe)

Alsó tagozat
|

Tornacsarnok
|

Felső tagozat
|
A Paksi Deák Ferenc Általános Iskola igen hosszú, több mint száz éves múltra tekint vissza.
Nagy hagyományokkal rendelkező, családias, meghitt légkörű intézmény. A jelenleg 9 osztállyal, 240 diákkal és 21 pedagógussal működő iskolánk eredményei alapján elismert, a gyerekek és a szülők körében népszerű iskola. Beiskolázási körzetünk elsősorban az óváros területe, ahonnan évtizedek óta volt tanítványok gyerekei érkeznek.
Két külön épületben dolgozunk, a Dózsa György úti épületben az alsó tagozat, a Tolnai úton a felső tagozat kapott helyet. Ez természetesen többlet feladatokat jelent számunkra szervezés terén.
Folyamatosan hármas követelménynek igyekszünk megfelelni: lelkiismeretesen nevelni, magas szinten tanítani és innovatív pedagógiai műhelymunkát végezni.
A jeles hagyományokra alapozva nyitottak vagyunk minden átgondolt, új törekvésre, de közben célunk a biztonság, a stabilitás garantálása. Munkánk során érvényesül az Eötvös-féle gondolat: „Haladni csak úgy lehet, hogy míg az egyik lábunkkal előre lépünk, a másikat helyben hagyjuk.”
Sokszínűség, széles körű tevékenységrepertoár jellemzi iskolánkat: az első évtől induló idegennyelv-tanítás, a választható tanórán kívüli foglalkozások sora, kitűnő eredmények a testnevelés és sport területén, számítástechnika-informatika képzés, az órarend szerinti néptánc tanítása, gazdag hagyományokkal rendelkező diák-önkormányzati tevékenység és kulturális élet: énekkar, képzőművészetek, stb.
Igyekszünk tanulóink általános és speciális képességeik kibontakoztatásához életkori sajátosságaiknak megfelelően alkalmakat, feladathelyzeteket, lehetőségeket teremteni és az ehhez szükséges eszközöket, feltételeket biztosítani.
2011 júniusában iskolánk elnyerte a Regisztrált Tehetségpont megjelölést, amely újabb feladatokat jelent számunkra.
Tehetséggondozó programunk az iskola életének, nevelő-oktató munkánk egészének szerves részét alkotja, az összes potenciálisan tehetséges tanulónkra kiterjed, ideértve az alulteljesítő és a tanulási zavarokkal küzdő, valamint az eltérő kulturális hátterük miatt gyengébben teljesítő tehetségeket is. Programjaink ennek megfelelően inkább befogadó, nem pedig kizáró attitűdöt képviselnek, annak érdekében, hogy a tanítványainkban rejlő adottságokra épülő képességeket ki tudjuk bontakoztatni.
Feladatunknak, tehetségfejlesztő munkánk alapjának tartjuk, hogy szeretettel, céltudatosan és rendszeres foglalkozással segítsünk minden gyermeknek érdeklődésük felkeltésével megtalálni azt a területet (matematika, zene, sport, rajz, nyelvek, stb.), ami iránt motivált, ahol sikeres lehet. Ettől nő az önbizalmuk, az önbecsülésük, ami esélyt ad nekik egy sikeres életre.
A napközi otthon kiemelt területe tehetséggondozó munkánknak, versenyfelkészítésnek, felzárkóztatásnak. Iskolánk szoros kapcsolatot ápol a város kulturális és közművelődési intézményeivel, rendszeresen látogatjuk rendezvényeiket.

Diákjaink tanulmányi kiránduláson Ausztriában
|
|
1970-ben a városban először iskolánkban valósult meg a német nemzetiségi nyelv oktatása. A nyelvoktatás terén azóta is nagy hangsúlyt fektet intézményünk a tehetséggondozásra és a testvérvárosi kapcsolatok ápolására.
Az elmúlt években több alkalommal nyílt lehetőség iskolánk diákjainak anyanyelvi környezetben a nyelv gyakorlására. A szomszédos Ausztriába, illetve Paks testvérvárosába, a németországi Reichertshofenbe utaztak diákjaink.
|
Nyelvi szakkörökön igyekszünk felkészíteni tanulóinkat az alapfokú nyelvvizsgákra angol és német nyelvből egyaránt. Tanulóink levelező, városi, megyei illetve országos versenyeken is szép eredményeket érnek el.

Tanulónk a Nemzetközi Kenguru Matematikaverseny országos díjátadóján
|
|
A tehetséggondozásunk fontos területe a mate-matika és természettudományos tantárgyakhoz kapcsolódó képességek fejlesztése.
Rendszeresen nevezünk a Bátaszéki, a Nemzet-közi Kenguru, a Szivárvány és a Matekguru Matematikaversenyre. A versenyfeladatok meg-oldásával minden tanulónk foglalkozhat.
|

Iskolánk tanítványa az országos környezetismereti versenyen az Ürgemező védett természeti értékeiről tart kiselőadást
|
|
Először 2007-ben, majd 2011-ben második alkalommal is elnyertük az ÖKO iskola címet. A tanórai differenciáláson kívül rendhagyó természetismeret órákon, tanulmányi kirándulásokon, a jeles napok (Víz világnapja, Föld napja, Madarak és fák napja) kiemelt megünneplésével, egész napos iskolai programok szervezésével mélyítjük el a tanulók környezet és természet iránti szeretetét és elkötelezettségét.
Az évente megszervezésre kerülő erdei iskolai programjaink kiváló alkalmat teremtenek a tanulók kreatív gondolkodásának fejlesztésére, a természeti jelenségek megfigyelésére, az események közötti összefüggések megláttatására, a tehetséggondozásra.
|
A magyar nyelv és irodalom tantárgy keretein belül szintén már 1. osztálytól elindul a tehetségígéretek felfedezése versmondás, mese- és prózamondás, helyesírás, szépírás területen. Versmondóink, mesemondóink a városi, megyei, területi és nemzetközi versenyeken dobogós eredménnyel szerepelnek.
A költészet napjára versmondó versenyt szervezünk alsó tagozatos diákjainknak, a felsősök pedig rendhagyó irodalomórák keretében ismerkedhetnek az irodalmi alkotásokkal.
Heti rendszerességgel működik a média szakkör, ahol a tehetséges tanulók az iskolaújságunk, a Lapozgató szerkesztésével, az iskolarádió működésével foglalatoskodnak.
Iskolánkban már alsó tagozattól kezdve különösen nagy figyelmet szentelünk a sportnak.
A testnevelés órákon folyó tudatos szakmai munkának és a sportköri tevékenységnek köszönhető, hogy diákjaink évek óta számos megyei és országos első helyezéssel térnek haza a különféle sportágakban - grundbirkózás, atlétika, röplabda, floorball - megrendezett versenyeken, diákolimpián.
Népszerű a városunkban megrendezett Fuss, ússz, kerékpározz a gyermekedért! mozgalom, melynek évek óta iskolánk a győztese.
Plzenben a Középiskolás Világjátékokon
7. helyen végzett csapatunk
Évek óta eredményesen működik a kézműves szakkörünk, illetve ennek folytatásaként a nyári kézműves tábor. Tanulóink elsajátítják többek között a tűzzománc technikát, üvegfestést, agyagozást, korongozást, égetést, szövést, fonást, gyöngyszövést. Foglalkozásainkon a hagyományos technikákkal való ismerkedés is szerepel: pl. vesszőfonás, gyékényezés, szalmázás, csuhézás, gyöngyfűzés, batikolás, gyertyaöntés, népi hangszerek készítése.
Több alkalommal értek el tanulóink rajzpályázatokon dobogós helyezést.
Hagyománnyá vált, hogy diákjainkkal rendszeresen ellátogatunk történelmi emlékhelyekre. Tanulóink legutolsó élményei között szerepel a pákozdi csata emlékére szervezett pákozdi kirándulásunk.

Számos programunk nem valósulhatott volna meg a Gyermekeinkért, Jövőnkért Alapítvány és a szülők együttműködése, támogatása nélkül.
2003-ban, Deák Ferenc születésének 200. évfordulója alkalmából alapítottuk a Deák-díjat, amellyel azoknak a végzős diákoknak a teljesítményét értékeljük és ismerjük el, akik általános iskolás éveik alatt kiemelkedő tanulmányi, kulturális, sport eredményt értek el, valamint sokat tettek a közösségért.